Column OMSTREDEN SPOORWEGOVERGANGEN Hoera! Met blijdschap gaf Wandel net in november kennis van een ‘afsprakenkader’ dat ProRail onder auspiciën van staatssecretaris Sharon Dijksma is overeengekomen met organi saties van wandelaars en fi etsers. Afsprakenkader? Het klinkt als iets uit het eindeloze ‘vredesproces’ tussen Israël en Palestina: je kunt er alle kanten mee op en ook nergens heen. De zaak is dat ProRail al jaren ­ lang van zins is alle (ja alle, en dat zijn er meer dan vier honderd!) onbewaakte spoorwegovergangen in ons land af te sluiten. Te gevaarlijk. Maar mijn hart bloedt: zo wordt de kleinmazigheid, die Nederland tot zo’n puik wandelland maakt, de das omgedaan. De wandelaar zal over rotondes en industrie terreinen zijn pad moeten vervolgen. In het Zuiderzeepad, bij kasteel Oldenaller, is al jaren geleden zo’n overgang opgeheven en moest je sindsdien kilometers omwandelen. Ten zuiden van Vught is een ware, zij het vreedzame, veldslag uitgevochten om er een te behouden die een verbinding vormt tussen natuurgebieden en die strijd werd met succes bekroond. Bij Heemstede­Aerdenhout in de weg naar het landgoed Alverna lijkt dat ook het geval. De rechter oordeelde dat we te maken hebben met een openbare weg en dat het niet aangaat het publiek aldaar de doorgang te belemmeren. O, ik begrijp ProRail wel. Er gebeuren zelden ongelukken op die onbewaakte overgangen maar als ze gebeuren kunnen ze ernstig zijn en dan zullen nabestaanden het spoor allicht aanspreken voor miljoenen schadevergoeding, die de fi rma op de rand van het faillissement brengen. Vroeger zei men dan: had je maar beter uit moeten kijken, tegenwoordig is het in de vanuit Amerika overgewaaide claimcultuur zaak meteen de verantwoordelijke autoriteiten aan te spreken op hun verantwoordelijkheid. Hadden ze het slachtoffer maar beter moeten behoeden voor zijn stommiteit! Maar het bouwen van tunnels of bruggen voor wandelaars en fi etsers kost zo mogelijk nog meer dan het vergoeden van schade en leed, waartoe de rechter de spoorbeheerder kan veroordelen. Goed dus dat de staats secretaris zich er nu mee bemoeid heeft. Het moet de overheid heel wat waard zijn om het patroon van Nederland, vol onverharde wegen kriskras over het platteland, te hand haven en te verdedigen. Kan er niet een fonds worden gesticht om ProRail schadeloos te stellen voor door de rechter toegewezen schadevergoedingen? Of is dat strijdig met de privatisering van het spoor? Is het dan niet beter dat dit weer in overheidshanden komt? Enfi n, hoe dan ook doe ik hierbij een beroep op mevrouw Dijksma om zowel ProRail als wandelaars en fi etsers tegemoet te komen. Al kan dat moeilijker blijken dan het vredesproces in het MiddenOosten. John Jansen van Galen (1940, Velp) studeerde politieke en sociale wetenschappen en is journalist (onder meer voor de -voormalige- Haagse Post, VPRO-radio, Het Parool, Met het Oog op Morgen), met speciale belangstelling voor de vroegere Nederlandse koloniën (over Suriname: ‘Kapotte plantage’, over de dekolonisaties: ‘Afscheid van de koloniën’). Hij wandelt al zijn hele leven en schrijft daarover artikelen, columns en boeken, zoals ‘Waar een wil is, is geen weg, Verdwalen in Nederland’. ■ John Jansen van Galen Wandelen op mooi Ameland Heerlijk wandelen door kwelders, langs het wad, door gezellige dorpen, door de duinen of over het strand. Wandelen op Ameland kan het hele jaar door! Boek het Wandelarrangement inclusief: • Verblijf in een hotel incl. ontbijt (2, 3 of 4 nachten) • Personenvervoersbewijs overtocht Holwerd - Ameland v.v. • Koffie en gebak • Plattegrond Ameland • Boekje met diverse wandelroutes • Kortingsbon boekje Waddenwandelen Ameland Prijs: vanaf € 107,- p.p. Meer info: vvvameland.nl/arrangementen Of bel 0519-546546 www.v v vame l and . nl 44 ‘te voet’ januari 2017 Foto: Tineke Dijkstra Pagina 43

Pagina 45

Heeft u een pdf, page gangster of digitale PDF's? Gebruik Online Touch: club blad naar een digitale publicatie omzetten.

Vakantiebeurseditie te voet Lees publicatie 51Home


You need flash player to view this online publication